“Агаарын бохирдлын асуудлыг өвөл цагийн утаагаар бүү төсөөл”

15374961225ba4543aa8837Улаанбаатар хот дэлхийн хамгийн их агаарын бохирдолтой хотуудын нэгд бүртгэгдээд удаж буй. Тиймдээ ч нийслэлийн иргэд, бодлого боловсруулагчдын хувьд агаарын бохирдол нь хамгийн ихээр санаа зовоосон, анхаарал хандуулах шаардлагатай асуудал хэвээр байсаар байна. Агаарын бохирдлын асуудлыг өвөл цагийн утаагаар төсөөлдөг ч үнэндээ жилийн дөрвөн улиралд та бидний эрүүл мэндийг хохироож байгаа.

Монгол Улсын автозамын хөдөлгөөнд оролцож байгаа нийт авто тээврийн хэрэгслийн 60 гаруй хувь нь 10-аас дээш жилийн насжилттай, удаан эдлэгдсэн хуучин машин байдаг. Тэдгээр тээврийн хэрэгслийн дийлэнх нь Улаанбаатар хотын автозамын хөдөлгөөнд оролцдог бөгөөд тээврийн хэрэгслийн хөдөлгүүрээс Ажилласан хий буюу нүүрстөрөгчийн исэл, азотын исэл, нүүрс устөрөгч, хөө, тугалганы нэгдлүүд мөн альдегид зэрэг 270 гаруй хорт бодисууд ялгардаг.

Хичээлийн шинэ жил эхэлсэнтэй холбоотойгоор нийслэл хотын замын хөдөлгөөн эрчимжиж, түгжрэл нэмэгдэхийн хэрээр агаарт хортой нэгдлүүд ихээр ялгарч хүрээлэн буй орчин, хүний бие организмд  сөрөг нөлөө үзүүлнэ. Автомашинаас ялгарах хий бидний амьсгалах орчинд нөлөөлж, агаарын бохирдлын 20%-ийг үүсгэдэг гэсэн судалгаа ч байна.

Мөн автомашинаас ялгарах агаар бохирдуулагч тоос, хүнд металлууд, агаараас хүнд хорт хийнүүд нь 1,5 м-ээс доош түвшинд хамгийн ихээр хуримтлагдаж, тунадаг тул бага насны хүүхдээ тэвэрч явж хэвших нь чухал ач холбогдолтой ажээ. Ялангуяа автозамын хажуугаар бага насны хүүхдээ дэргэдээ хөтөлж явах, замын ойролцоох тоглоомын талбайд салхилуулж, тоглуулахаас зайлсхий хэмээн Эрүүл мэндийн яам болон ДЭМБ-ийн зөвлөмж бий.

Том оврын машин бензин их ашигладаг учраас шаталт их үүсгэж, түүгээрээ СОилүү ихээр ялгаруулна. Жилд дунджаар 110 мянган  орчим том оврын тээврийн хэрэгсэл нийслэл хотоор зорчдог бөгөөд тэдгээр тээврийн хэрэгслээс 2.655.375 тонн СО2 ялгардаг байна. Энэ ялгаралтыг бууруулсанаар нийслэлчүүдийн эрүүл мэндийг хамгаалахаас гадна байгаль орчинд ээлтэй ажил болно.

Тиймээс бид том оврын ачааны автомашины хөдөлгөөнтэй холбоотой дараах өөрчлөлтүүдийг хийх шаардлага тулгараад байна. Үүнд:

  • Сунаж тогтсон бүтэцтэй тул хотын 2 захад ачаа тээврийн терминал яаралтай зохион байгуулах, бэлэн байдалд байгаа дэд бүтцийг ашиглалтанд оруулах
  • Орон нутгийн ачаа тээврийн машинуудыг хотын төврүү оруулахгүйгээр хотын за